T𝗼𝘁 𝗰𝗲𝗲𝗮 𝗰𝗲 𝗮𝗿 𝘁𝗿𝗲𝗯𝘂𝗶 𝘀𝗮̆ 𝗰𝗼𝗻𝘁̦𝗶𝗻𝗮̆ 𝘄𝗲𝗯𝘀𝗶𝘁𝗲-𝘂𝗹 𝘁𝗮̆𝘂 (𝗱𝗮𝗰𝗮̆ 𝘃𝗿𝗲𝗶 𝘀𝗮̆ 𝘁𝗲 𝗮𝗷𝘂𝘁𝗲 𝘀𝗮̆ 𝗽𝗼𝘁̦𝗶 𝘃𝗶𝗻𝗱𝗲)
𝑁𝑢 𝑐𝑟𝑒𝑑 𝑐𝑎̆ 𝑣𝑒𝑖 𝑐𝑖𝑡𝑖 𝑐𝑒𝑣𝑎 𝑚𝑎𝑖 𝑖𝑚𝑝𝑜𝑟𝑡𝑎𝑛𝑡 𝑝𝑒𝑛𝑡𝑟𝑢 𝑎𝑓𝑎𝑐𝑒𝑟𝑒𝑎 𝑡𝑎, 𝑎𝑧𝑖, 𝑝𝑒 𝐹𝑎𝑐𝑒𝑏𝑜𝑜𝑘
Căsuța digitală a unei afaceri reprezintă spațiul în care-ți vinzi produsele. E extrem de simplu astfel de înțeles faptul că, dacă aceasta e veche, urâțică, neprietenoasă sau făcută pe genunchi, vei fi investit degeaba în strategii, oameni buni, bugete pentru campanii și așa mai departe. Sau, cel puțin, vei fi ars mulți bani de pomană. Descoperi astfel necesarul de care ai nevoie, pentru ca website-ul tău să fie adus la rigorile lui 2024:
𝗜̂𝗻𝘁̦𝗲𝗹𝗲𝗴𝗲𝗿𝗲𝗮 𝗰𝗮̆ 𝘄𝗲𝗯𝘀𝗶𝘁𝗲-𝘂𝗹 𝗻𝘂-𝗶 𝗰𝗼𝗻𝘀𝘁𝗿𝘂𝗶𝘁 „𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝘁𝗶𝗻𝗲”:
Poate că nu-i începutul pe care-l așteptai dar e un disclaimer necesar. Vezi tu, în marketing, comunicare sau vânzări ne raportăm mereu la clientul ideal (sau avatar, sau arhetip, spune-i cum vrei, doar înțelege asta). Pentru el construim, pentru el implementăm. Website-ul nu face notă discordantă. „Îmi place mie” devine astfel mult mai puțin important decât „știu că îi place lui”. Fără a-ți combate propriile valori inalienabile, firește.
𝗖𝗼𝗻𝘀𝘁𝗿𝘂𝗶𝗿𝗲𝗮 𝗮𝘃𝗮𝘁𝗮𝗿𝘂𝗹𝘂𝗶:
„Pentru cine, de ce și cum?” reprezintă întrebări la care va trebui să răspunzi în permanență. În mod firesc, nu construiești astfel un website dacă nu știi cui se va adresa el. Începi astfel de la avatar. Și te ajut puțin (mai mult) pe acest subiect, aici: https://www.facebook.com/tudorursente/posts/pfbid0ad52rXbzT2yJXo8AGeGstsVHay4QUVRDmRWHZr1T2WcHYcBpemMXfiHPT4KNZtppl
𝗗𝗲𝗯𝘂𝘁𝘂𝗹 𝗽𝗿𝗼𝗰𝗲𝘀𝘂𝗹𝘂𝗶 𝗱𝗲 𝗯𝗿𝗮𝗻𝗱𝗶𝗻𝗴:
Website-ul reprezintă o extensie a „personalității” și mai ales a identității afacerii tale. Dacă nu-ți cunoști această identitate, va fi extrem de greu spre imposibil să o poți transpune în căsuța digitală, astfel încât publicul să poată înțelege extrem de simplu și de intutitiv de ce merită să rămână aici. Te ajut, pe scurt de această dată pe acest subiect, aici: https://www.facebook.com/tudorursente/posts/pfbid02xPsAkkhqkfsnp78f7NwR5PtoKjVAuQbrULncGiJqqw5EhqwMdxs54b2iQTw1AgqWl
𝗜𝗱𝗲𝗻𝘁𝗶𝗳𝗶𝗰𝗮𝗿𝗲𝗮 𝗽𝗹𝗮𝘁𝗳𝗼𝗿𝗺𝗲𝗶, 𝗶̂𝗻 𝗳𝘂𝗻𝗰𝘁̦𝗶𝗲 𝗱𝗲 𝗻𝗲𝘃𝗼𝗶:
Ai 1 produs? 10? 100? 1000? 5000? E un detaliu esențial. Concurezi într-o piață super competitivă? Vrei să automatizezi? Ai nevoie? Contează. Vezi tu, un WooCommerce, care e în mod evident mai ieftin, poate fi suficient. Poate fi și mult prea puțin. Dacă un SaaS rămâne suficient dar ai nevoie de ceva (mai) performant, poate că Shopify e soluția pentru tine…sau poate că, conform listei de nevoi, ai nevoie de un website complet customizat, ridicat din cod. Uită-te astfel la nevoile și rigorile din interiorul nișei.
𝗩𝗶𝘁𝗲𝘇𝗮:
Conform Google, viteza de încărcare completă nu ar trebui să depășească azi 2.0 -2.1 secunde; pentru fiecare secundă ulterioară, poți pierde aproximativ 11% dintre potențialii clienți (primordiali dintre cei care ar ajunge pe website dând click pe reclamele tale externe)- care vor abandona pur și simplu acțiunea inițiată, din lipsă de răbdare. Poți să-ți verifici viteza de încărcare cu ajutor GTMetrix sau PageSpeed Insights (mai jos, cum o poți îmbunătăți).
𝗜𝗻𝘁𝘂𝗶𝘁𝗶𝘃𝗶𝘁𝗮𝘁𝗲𝗮:
Fiecare căsuță digitală trebuie să fie prietenoasă și mai ales intuitivă. Pornește astfel mereu de la premisa că NIMENI nu îți cunoaște business-ul așa cum o faci tu și că nici nu are un car de timp pentru a o face…și servește-i astfel informația fix pe „limba lui”, urmând o „călătorie a clientului” (customer journey) cu adevărat intuitivă. Vezi mai jos cum:
”𝗧𝗼𝗽 𝗯𝗮𝗿”-𝘂𝗹:
…sau bara de deasupra meniului principal. Locul în care poți oferi câteva informații esențiale, ultra rapid: programul, numărul de telefon, email-ul, pictograme care să ducă către paginile sociale, precum și suma începând cu care transportul va fi gratuit. Pe scurt, omul află cum să intre în contact cu voi și vă poate vedea și activitatea digitală de până în prezent.
”𝐒𝐞𝐚𝐫𝐜𝐡 𝐛𝐚𝐫”-𝐮𝐥:
…sau spațiul destinat căutării. Recomandarea aici e ca aceasta să fie cât mai mare, pentru a fi extrem de ușor de găsit cu privirea. La urma urmei, îți e mai ușor să găsești ceva când ai oportunitatea de a căuta direct, nu-i așa?
𝗖𝗼𝗻𝘁𝘂𝗹 𝗱𝗲 𝗰𝗹𝗶𝗲𝗻𝘁:
Deloc deșuet, mai cu seamă pentru că te poate ajuta din perspectiva loializării prin intermediul automatizărilor. Vezi mai jos exact cum.
𝗖𝗼𝘀̦𝘂𝗹 𝗱𝗲 𝗰𝘂𝗺𝗽𝗮̆𝗿𝗮̆𝘁𝘂𝗿𝗶:
E imperativ să-l ai și e la fel de important să îi oferi o formă menită să-l facă să iasă subtil în evidență. Pentru a nu fi abandonat, firește.
𝗪𝗵𝗶𝘀𝗵𝗹𝗶𝘀𝘁-𝘂𝗹:
…sau lista de dorințe. Esențial pentru orice magazin, de vreme ce o comandă realizată săptămâna viitoare e mai bună decât niciuna.
𝗠𝗲𝗻𝗶𝘂𝗹:
E locul în care experiența utilizatorilor poate fi simplificată, cu condiția de a ordona abil elementele distinctive ale website-ului: Magazinul – Povestea voastră – Oportunitățile de reselling (mai ales dacă ești producător) – Eventualele Servicii – Eventualele colecții speciale de produse – plus valoarea oferită, prin Blog – Modalitățile de Contact. Nu reinventa roata dar arată succinct, intuitiv și clar ce poți găsi la tine „acasă”. Și folosește cu încredere submeniurile și deschiderea magazinului pe partea stângă a ecranului.
”𝗛𝗲𝗿𝗼”-𝘂𝗹:
…sau banner-ul principal. Un hero e azi mult mai elegant decât un slider însă asta te și forțează cumva să „spui” întreaga poveste a business-ului într-o imagine și câteva cuvinte. Fă-le astfel memorabile și pleacă dacă poți de la a oferi o soluție la întrebarea „de ce ești aici?”. O soluție întreagă, nu doar un răspuns.
𝐃𝐢𝐟𝐞𝐫𝐞𝐧𝐭̦𝐢𝐚𝐭𝐨𝐫𝐢𝐢:
Concret, ce ne face diferiți? Ce ne face speciali? Cu ce suntem noi unici? După ce stăm și cugetăm, e imperativ să găsim măcar 2-3 astfel de diferențiatori, pe care să-i poziționăm imediat sub Hero. Recomand să folosești pictograme și un micro text simpatic, scris în tonul vocii afacerii.
𝗘𝘃𝗶𝗱𝗲𝗻𝘁̦𝗶𝗲𝗿𝗲𝗮 𝗽𝗿𝗼𝗱𝘂𝘀𝗲𝗹𝗼𝗿 𝘃𝗲𝗱𝗲𝘁𝗮̆:
…Nu kilometric, nu fără un scop anume ci mizând pe soluția pe care aceste produse o oferă. Concret, în puține cuvinte și un carusel de produse, încearcă să evidențiezi motivele pentru care o astfel de investiție merită. Și merită chiar azi.
𝗣𝗼𝘃𝗲𝘀𝘁𝗲𝗮 𝘃𝗼𝗮𝘀𝘁𝗿𝗮̆, 𝗳𝗼𝗮𝗿𝘁𝗲 𝗽𝗲 𝘀𝗰𝘂𝗿𝘁:
Există o pagină dedicată acesteia, firește, însă homepage-ul reprezintă la rândul său un loc bun pentru a insera un mic ”teaser”, menit nu doar să introduce potențialul client în poveste cât mai ales să-i arate că se află unde trebuie: într-un loc blând, empatic, construit de oameni care-s aici să-l ajute. Mereu. Personal, găsesc încadrarea acestui paragraf între două imagini cu adevărat „mișto” drept cea mai practică.
𝗧𝗲𝘀𝘁𝗶𝗺𝗼𝗻𝗶𝗮𝗹𝗲𝗹𝗲:
Vânzarea ține în general de 3 elemente: câștigarea încrederii; schimbarea obiceiurilor anterioare de consum ale potențialilor clienți și abilitatea de a-i face să te prioritizeze – în general în acest pas intrând oferta ta. Testimonialele te pot ajuta astfel să îndeplinești măcar 2 dintre aceste 3 condiții. Un format prietenos și inutitiv poate include cele 5 steluțe (cu pictograme), sub ele textul integral iar dedesubt numele persoanei. În homepage mai departe, un slider în acest sens poate funcționa foarte bine, prioritizând aici testimonialele acelea cu adevărat speciale.
𝐋𝐨𝐨𝐤𝐛𝐨𝐨𝐤-𝐮𝐥:
…sau albumul foto care să te reprezinte – pentru că o imagine spune adesea 1000 de cuvinte. E secțiunea în care-ți poate fi cel mai simplu să evidențiezi într-un format ”instagramabil” de exemplu modul în care produsele achiziționate te-ar putea pune în valoare sau, după caz, modul în care acestea ți-ar oferi un beneficiu real.
𝗔𝗯𝗼𝗻𝗮𝗿𝗲𝗮 𝗹𝗮 𝗡𝗲𝘄𝘀𝗹𝗲𝘁𝘁𝗲𝗿:
De preferință alături de un call to action care, dincolo de „ofertă”, să facă o promisiune remarcabilă pe termen mediu și lung. Asta te-ar putea ajuta de altfel și pe tine să te „ții de treabă” ulterior din perspectiva email marketing-ului; nu doar pentru că acesta aduce valoare; nu doar pentru că reprezintă un mod bun de a-ți construi o reputație de business și de a genera încredere ci și pentru că discutăm despre una dintre singurele forme de marketing în care nu prea depinzi de „forțe” externe. Sau „algoritmi”.
𝗚𝗗𝗣𝗥𝘂𝗹 𝘀̦𝗶 𝗙𝗼𝗼𝘁𝗲𝗿-𝘂𝗹:
Foarte multă lume sare din ecuație acest aspect, plecând de la premisa că amenzile n-au cum să vină. Și-o vreme chiar n-au venit. Azi însă, benefiind de un public tot mai educat și prevăzător, lipsa unor condiții de retur clare sau ale unor Politici poate însemna întâi penalizarea din partea lor. Pe bună dreptate. E astfel locul în care chiar merită să investești 2-3 ore alături de un avocat care să te ajute, cu atât mai mult cu cât condițiile diferă în funcție de context.
𝗙𝗶𝗹𝘁𝗿𝗲𝗹𝗲:
Intrăm aici destul de puternic în zona de intuitivate – vezi tu, lumea nu știe mereu ce-i oferi tu însă cam știe ce își dorește. Și nu prea vrea să piardă vremea. Dacă ar fi dorit, ar fi „ieșit la shopping”. Filtrele sunt astfel esențiale. Pune-le astfel întâi pe foaie, pentru a te asigura că nu ai ratat NIMIC.
În funcție de magazine, putem include aici prețul, categoria, gramajul/greutatea, mărimea, culoarea, materialul, brandul, stocul, genul (căruia i se adresează), vârsta, funcționalitatea, sustenabilitatea, formatul, versiunea, compatibilitatea, reducerea, apartenența, cadourile, restricțiile sau personalizarea. Ar trebui să le regăsim în partea stângă a ecranului pe un dispozitiv mai mare, bine definite și foarte ușor accesibile și ”click”-uibile.
𝗜𝗺𝗮𝗴𝗶𝗻𝗶𝗹𝗲:
Pentru că „spun” mii de cuvinte, imaginile ne pot ridica sau coborî, după caz. E cert astfel că „pozele cu telefonul” n-ar trebui să reprezinte o soluție. Dincolo de a prezenta însă cât mai bine produsele noastre, unitatea rămâne extrem de importantă de asemenea. Formatul pe care-l recomand include astfel o imagine principală pe un background identic și o poveste unitară (care poate include spre exemplu ingredientele sau materiale ca puncte secundare ale „tabloului” pe care-l prezinți)
Firește, unghiul de fotografiere e ideal să fie măcar similar de asemenea iar, dacă-ți propui să investești conform rigorilor pieței în reclame în social media și digital (Meta, Google etc) formatul ar fi bine să fie unul pătrat sau similar, pentru ca inteligența artificială să nu îți „taie” automat, în moduri neplăcute, fotografiile atunci când acestea ajung să facă obiectul unui carusel.
Imaginile secundare ar trebui mai apoi la rândul lor să facă parte din „același film” și, de preferință, să fie încadrate dinamic pe website, oferind un „efect” menit să ajute potențialul client să distingă mai bine produsele menținând pur și simplu cursorul în dreptul unei fotografii. La urma urmei, orice salvează timp cu adevărat ajută în acest context al deficitului de atenție, nu-i așa?
𝗣𝗮𝗴𝗶𝗻𝗶𝗹𝗲 𝗱𝗲 𝗽𝗿𝗼𝗱𝘂𝘀:
🗏 …Și ajungem în locul în care, cel mai adesea se întâmplă „magia”…sau în care visele se sting încet. Unitatea, așa cum ai putut vedea, va juca un rol esențial. Intuitivitatea de asemenea. Încrederea de asemenea. E însă locul în care și poveștile intră bine în scenă pentru că ele pot reprezenta liantul dintre toate aceste elemente:
𝗧𝗲𝘅𝘁𝘂𝗹 𝗶𝗻𝘁𝗿𝗼𝗱𝘂𝗰𝘁𝗶𝘃:
Dacă imaginile „spun 1000 de cuvinte”, paragraful introductiv ar face bine să spună măcar încă pe atât. Pentru că titlul, fotografia și prețul nu sunt cel mai adesea suficiente. E astfel locul propice de a apela la storytelling – pornind firește de la ideea de bază: „ai o problemă, avem o soluție” însă continuând înspre a „umaniza” cu adevărat produsul (și uite de ce multe produse bine vândute au la rândul lor nume). Concentrează aici descrierea non tehnică a produsul într-un paragraf cu adevărat special, gândit deopotrivă empatic și practic.
𝗗𝗶𝗳𝗲𝗿𝗲𝗻𝘁̦𝗶𝗮𝘁𝗼𝗿𝗶𝗶…𝗱𝗶𝗻 𝗻𝗼𝘂:
Plecând de la premisa că (cei mai) mulți potențiali clienți vor ajunge pe website-ul tău din reclamele pe care le faci, e simplu să înțelegi de ce aceștia vor poposi prima dată pe diverse pagini de produs. Tocmai de aceea, diferențiatorii tăi ar trebui să apară și aici. Toți cei care se potrivesc, de la caz la caz, firește. Și da, tot cu pictograme. Îi poți plasa sub call to action-ul „Comandă” sau „Adaugă în coș” și sub muchia de jos a imaginii de produs, pe toată lungimea ecranului.
𝗜𝗻𝗳𝗼𝗿𝗺𝗮𝘁̦𝗶𝗶𝗹𝗲 𝘁𝗲𝗵𝗻𝗶𝗰𝗲:
Deficitul de atenție e o problemă, e adevărat. O problemă și mai mare însă ține de a nu avea la dispoziție informațiile esențiale. Cum se folosește produsul? Ce conține el? Cum îl îngrijim? Acestea sunt întrebări la care trebuie răspuns, dacă vrem să generăm încredere. În caz contrar, să nu ne mirăm dacă lumea va ieși fără să cumpere nimic. O casetă tehnică ajută. În funcție de caz, ea poate fi reprezentată grafic drept un tabel, pe lungimea ecranului sau sub forma unor „pastile”.
Includem aici Informațiile tehnice, includem de asemenea Detaliile suplimentare, după caz (informații nutriționale, observații etc), includem la nevoie și continuarea poveștii, sub formă de descriere și, firește…
…𝗥𝗲𝗰𝗲𝗻𝘇𝗶𝗶𝗹𝗲 (𝗱𝗶𝗻 𝗻𝗼𝘂):
Testimonialele pe care nu le mai alegem pe sprânceană dar care au darul de a arăta faptul că produsul nostru este achiziționat și că, de preferință, e bun. Dacă nu-i tare bun, recenziile ne ajută totuși pentru a afla ce trebuie să îmbunătățim. Iar acest feedback rămâne un cadou.
”𝗖𝗮𝗹𝗹 𝘁𝗼 𝗮𝗰𝘁𝗶𝗼𝗻”-𝘂𝗿𝗶𝗹𝗲:
…sau chemările la acțiune. Modul nostru de a încerca să convingem omul să se apropie tot mai mult de obiectivul nostru – acela de a-l „converti” într-un client. E limpede astfel că fiecare buton trebuie să poată să iasă în evidență, trebuie să comunice bine acțiunea, în fiecare caz și context, trebuie să nu fie redundant (vedem uneori un buton adaugă în coș și în imediata sa apropiere un altul, Comandă acum) și trebuie să fie intuitiv și extrem de ușor de ”click”-uit. Indiferent de dispozitiv.
𝗖𝗿𝗼𝗺𝗮𝘁𝗶𝗰𝗮:
Unitate în toate. Trei cuvinte care să-ți devină mantră. Business-ul tău are o poveste. Aceasta trebuie astfel să fie ușor de parcurs, chiar și-n detaliile acelea fine. Conține ”brand book”-ul tău 2 culori mari și late, care nu-s nici supărătoare cu ochii sau nu include roșul? Folosește culoarea principală pentru diferențiatori și call to action-uri deopotrivă. Sau o nuanță complementară, dacă nuanța ta principală nu-i una potrivită. De ce nu roșu, întrebi? Pentru că el simbolizează pericolul; de asemenea pentru că-l folosești pentru a evidenția prețurile vechi.
𝗣𝗼𝘇𝗶𝘁̦𝗶𝗼𝗻𝗮𝗿𝗲𝗮:
Ai un business din zona premium sau chiar de lux? E afacerea ta gândită să fie una minimalistă? Sunt produsele moderne și e comunicarea așijderea? Atunci website-ul va trebui să reflecte de asemenea asta. Discrepanțele sunt taxate. Și-arată rău tare. Nu uita astfel faptul că website-ul tău e casa afacerii. Respectă asta înainte de a aștepta același lucru de la potențialii clienți.
𝗕𝗹𝗼𝗴𝘂𝗹:
Locul în care începe plus-valoarea reală…și recondiționarea pentru social media de asemenea, astfel încât tu să poți lucra, în timp, mai puțin din acest punct de vedere. Intuitivitatea e astfel și aici esențială; oferă astfel filtre pentru categorii și teme. Și-alege să oferi, înainte de a primi! Uite câteva sfaturi menite să tea jute să creezi conținut de calitate: https://www.facebook.com/tudorursente/posts/pfbid0zsG69nVPf1VGdnaApFU4yxcYbZ44qFDytsabNmsvxnb3MUJyMyn3FQ3JHBzrws4yl
𝗙𝗼𝗿𝗺𝘂𝗹𝗮𝗿𝘂𝗹 𝗱𝗲 𝗰𝗼𝗻𝘁𝗮𝗰𝘁:
Gândește-te la el ca la un soi de poștă și privește-l ca pe un instrument care-i acolo pentru a rezolva probleme, nu doar pentru a-ți aduce beneficii rapide. Fă-l astfel intuitiv, oferă varianta unui contact instantaneu (poate prin Whatsapp), oferă varianta unei atașări, scrie un text scurt și concis care să arate lumii că afacerea e gata să ofere suport, pune și o hartă dacă ai și-un magazine offline și creează contextul ajutorului.
𝗟𝗶𝘃𝗲 𝗰𝗵𝗮𝘁:
Aceeași poveste, însă într-un format instantaneu. Poate fi un buton de WhatsApp, poate fi chiar și un model de limbaj antrenat – important e ca lumea să știe că ți-ai asumat suportul. Nu uita că acesta poate fi un foarte bun diferențiator!
𝗙.𝗔.𝗤.𝘀:
…sau întrebările frecvente – Creezi contextul de a-i oferi potențialului client un răspuns pertinent la orice întrebare firească ar putea avea acesta și, în timp, te degrevezi de asemenea de efortul de a răspunde în persoană. Sfatul meu aici e acela de a sta cu foaia în față pentru a pune inițial toate acele întrebări întrebătoare…pentru a putea ulterior răspunde la ele. Exercițiul anterior al plus-valorii te va ajuta aici la fel cum acest exercițiu al empatiei te va ajuta mai departe să definești și mai bine portretul robot al clientului tău ideal. „Win win”, cum ar zice visul american.
𝗟𝗣-𝘂𝗹:
…sau ”landing page”-ul de vânzare. Se prea poate să fi auzit tot mai multe despre ”funnel”-uri în ultima vreme, că tot a ajuns moda și la noi. Ideea pâlniei de vânzare nu-i nouă; ea a împlinit de altfel de câteva zile 100 de ani. Cu toate acestea, are și astăzi un merit în spațiul digital – acela de a te ajuta să înlesnești o călătorie a clientului mai complexă, care să-i ofere de asemenea afacerii tale șanse mai bune de conversie. Ia astfel produsele „vedetă”, diferențiatorii, povestea și formatul de mai sus și încadrează-l în minimum un LP pe website, care să fie accesat din interiorul reclamelor, pentru a măsura și mai bine diferențele.
𝗣𝗮𝗴𝗶𝗻𝗮 𝗱𝗲𝗱𝗶𝗰𝗮𝘁𝗮̆ 𝗿𝗲𝘃𝗮̂𝗻𝘇𝗮̆𝘁𝗼𝗿𝗶𝗹𝗼𝗿:
Dacă ești producător, n-ai voie să nu o ai, pentru că trebuie să încerci să te bucuri de toate avantajele de care dispui…iar zona B2B e una ce poate fi mai ușor accesibilă, în digital (chiar dacă în retail e poate mult mai greu de pătruns). Construiește aici o poveste în jurul produselor tale, dedicate altor antreprenori interesați de nișa ta, creionează diferențiatori suplimentari pentru ei (politica de preț, suportul, promovarea etc) și începe să colectezi lead-uri. S-ar putea să ai parte de surprize dintre cele mai plăcute.
𝗣𝗮𝗴𝗶𝗻𝗮 𝗱𝗲𝗱𝗶𝗰𝗮𝘁𝗮̆ 𝘄𝗲𝗯𝘀𝗶𝘁𝗲-𝘂𝗹 𝗰𝗮̆𝘇𝘂𝘁:
”Error, 404” nu e tocmai textul pe care vei să-l vezi. Uneori însă, inevitabilul se întâmplă. Folosește-te astfel de această problemă pentru a o transforma într-o oportunitate. Un text simpatic și-o animație în același ton te poate ajuta să te bucuri de „viralizare” fix atunci când credeai mai puțin. Uită-te la ceea ce-a făcut Lego aici. Sau Marvel. Îți vor veni probabil idei.
𝗣𝗿𝗼𝗰𝗲𝘀𝗮𝘁𝗼𝗿𝘂𝗹 𝗱𝗲 𝗽𝗹𝗮̆𝘁̦𝗶:
Vrei să vinzi online, ai nevoie de unul. Pune în balanță încrederea și costul și vezi care-i opțiunea cea mai bună. Poate fi Netopia. Poate fi Stripe. Poate fi EuPlătesc. Poate fi Google Pay sau Apple Pay. Uită-te și la avatar, uneori răspunsul e acolo. Alege poate mai multe. Sau Shopify payments direct, dacă optezi pentru un website în Shopify.
𝗢𝗳𝗲𝗿𝘁𝗮 𝘀𝗽𝗲𝗰𝗶𝗮𝗹𝗮̆ 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗽𝗹𝗮𝘁𝗮 𝗰𝘂 𝗰𝗮𝗿𝗱𝘂𝗹:
Știm cu toții, ne dorim ca plata ramburs să fie minimizată. O modalitate simplă de a ne îndrepta în acea direcție ar fi să oferim un mini discount (de exemplu 5%) pentru plata cu cardul – acest element ar trebui mai apoi expus deopotrivă în homepage și-n paginile de produs. Nu mai reprezintă azi vreun mare diferențiator dar e un efort care nu trebuie trecut cu vederea.
𝗣𝗹𝗮𝘁𝗳𝗼𝗿𝗺𝗮 𝗱𝗲 𝗰𝘂𝗿𝗶𝗲𝗿𝗮𝘁:
Aceeași poveste. Integrează aici de preferință mai mult de-un curier dacă poți și, chiar dacă știu că e neplăcut pentru un business la început de drum să semneze cu un curier dintre cei mari, pentru că ofertele vor fi…neprietenoase, nu uita că lumea se uită la aceste elemente și le ia în considerare – pentru că ele țin de încredere de asemenea.
𝗗𝗲𝘀𝗽𝗿𝗲 𝗻𝗼𝗶-𝘂𝗹:
Dacă am avea cu toții un bănuț pentru fiecare astfel de pagină goală pe care-am văzut-o, ne-am permite să ridicăm website-uri de două ori pe zi, probabil. Gândește-te la această secțiune drept inima website-ului. Și pune-o mai departe acolo, mai ales dacă povestea e memorabilă. Dacă nu e…alege să o rescrii. Merită efortul acesta. Suplimentar, recomand un format prietenos cu ochii: paragraf 1 – partea stângă – imagine partea dreaptă; pragraf 2 – partea dreaptă – imagine partea stângă etc etc.
𝗖𝗵𝗲𝗰𝗸-𝗼𝘂𝘁-𝘂𝗹:
Gândește-l cât mai simplu și mai intuitiv. Dacă e posibil într-o singură pagină. Inserează și un mesaj memorabil aici.
𝗧𝗲𝘀𝘁𝗶𝗺𝗼𝗻𝗶𝗮𝗹𝗲𝗹𝗲 (𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝘂𝗹𝘁𝗶𝗺𝗮 𝗱𝗮𝘁𝗮̆):
Dacă poți, inserează-le și în check-out. Oferă o altă potențială „energie” celor care au ajuns aici. Și generează încredere FIX când ai nevoie de ea.
𝗣𝗿𝗼𝗰𝗲𝘀𝗲𝗹𝗲 𝗱𝗲 𝗹𝗼𝗶𝗮𝗹𝗶𝘇𝗮𝗿𝗲:
Esențiale pe termen mediu și lung, ele te vor ajuta să scazi costul de achiziție și-ar trebui astfel „muncite” din plin, pentru a putea fi celebrate ulterior. Discutăm aici despre a oferi un discount automat (pentru o comandă viitoare), persoanelor care tocmai ce au achiziționat un produs (sau o sumă de produse), despre cupoane de tip ”referral”, despre email-uri automatizate post abandon coș, despre mesajele post comandă, despre sms-uri de feedback, despre thank you cards și așa mai departe. Gândește aceste procese drept o componentă esențială de marketing pe termen lung…pentru că-i obositor (și scump tare) să alergi mereu după clienți noi.
”𝗧𝗿𝗮𝗰𝗸𝗲𝗿𝘀”:
Rulezi reclame pe Facebook sau Instagram? Ai nevoie de așa numitul Pixel Meta. În lipsa sa, vei promova „în orb”, fără să poți colecta date relevante – pentru că asta face un tracker în definitiv, colectează informații relevante despre comportamentul utilizatorului. Și te ajută să ajungi din nou și din nou la acesta. Valabil și pentru TikTok. Valabil și pentru Google, LinkedIn, Bing și așa mai departe. Unde te vei promova? Acolo unde se găsește clientul tău ideal, firește! Găsești informații despre Pixelul Meta, aici: https://www.facebook.com/business/help/952192354843755… .
𝗔𝗣𝗜-𝘂𝗹:
Un Pixel e necesar dar un catalog dinamic nu va rula fără o integrare API. Ai astfel grijă ca aceasta să fie implementată de asemenea. O vei găsi ulterior în Business Manager. Afli mai multe despre acest proces, aici: https://developers.facebook.com/docs/business-manager-api/
𝗟𝗶𝗻𝗸-𝘂𝗿𝗶𝗹𝗲 𝗶𝗻𝘃𝗮𝗹𝗶𝗱𝗲:
„Eroarea 503” nu reprezintă singura potențială „gafă” a unui website. Și e la fel de neplăcut pentru un potențial client să acceseze un link…gol. Sau unul cu un nume aiurea tare. Verifici astfel cum stai din acest punct de vedere cu ajutorul Google Search Console.
𝗢𝗽𝘁𝗶𝗺𝗶𝘇𝗮𝗿𝗲𝗮 𝗽𝗲 𝗺𝗼𝗯𝗶𝗹 𝘀̦𝗶 𝗱𝗲𝘃𝗶𝗰𝗲-𝘂𝗿𝗶 𝗺𝗼𝗯𝗶𝗹𝗲:
Fără a reprezenta o cifră absolută, în majoritatea nișelor avem o prezență între 75% și 90% exclusiv pe device-uri mobile. Se prea poate astfel ca și publicul tău țintă să prefere acest lucru, drept care website-ul tău ar cam trebui să fie bine optimizat pentru device-uri mobile (”mobile first”). Poți verifica acest lucru cu ajutorul Google Mobile Friendly Test.
𝗠𝗲𝘁𝗮 𝘁𝗶𝘁𝗹𝗲𝘀:
…sau cuvintele cheie din „spatele” titlurilor produselor. Nu, a face asta nu înseamnă că „ai rezolvat problema SEO”, de vreme ce SEO-ul reprezintă o sumă de implementări strategice și bune practici care vor dura ANI. E însă un prim pas care e imperativ astăzi.
𝐂𝐨𝐦𝐩𝐫𝐞𝐬𝐢𝐚 𝐢𝐦𝐚𝐠𝐢𝐧𝐢𝐥𝐨𝐫:
O mare greșeală comisă astăzi ține de fișierele de mari dimensiuni încărcate pe website. În mod natural, acestea îngreunează puternic viteza căsuței digitale și, așa cum ai putut vedea deja, pot cauza tare mari neplăceri. Ai astfel grijă ca absolut toate fișierele grafice (sau video) să fie trecute anterior prin aplicații de compresie. Poți încerca TinyPng sau ReduceImages (.com) spre exemplu. Post compresie, fiecare imagine ar trebui să fie (bine) sub jumătate de mega.
𝐇𝐨𝐬𝐭𝐢𝐧𝐠-𝐮𝐥:
…sau găzduirea, elementul pe care-l „sărim” uneori, din varii motive. Am un singur sfat aici: optează pentru o variant premium al unui furnizor de încredere. Viteza și fiabilitatea contează enorm, câteva zeci (sau sute) de lei în minus azi nu reprezintă o economie aici, crede-mă, mai ales dacă ai multe produse și concurezi într-o piață competitivă.
Dacă ai ajuns până aici, ai de-acum sensibil mai multe răspunsuri decât întrebări din perspectiva căsuței tale digitale. S-ar putea, în egala măsură, să-ți pară că te așteaptă un drum lung, în față. Piața digitală s-a schimbat însă, ai văzut, extrem de tare în ultimii ani. Rigorile de asemenea. Nu mai există astfel succes obținut prin simpla prezență. Există însă în continuare șansa de a te bucura de atingerea obiectivelor, atât timp cât oferi calitate. În toate.
PS: Această listă nu reprezintă „totul”, pentru că acesta-i oricum de neatins. Ea te va ajuta însă fie să depășești afaceri similar, fie să mai recuperezi din decalaj. Și-acesta-i un pas tare bun în față, nu-i așa?
PPS: Da, un website bine făcut reprezintă, după cum ai văzut, sensibil mai mult decât website-ul în sine. Investiția aceasta merită însă, dacă-i făcută cu cap. La urma urmei, nu am intra într-un magazin fizic în care cade tencuiala, nu-i așa? Ia-o astfel pas cu pas. Zic. Mult succes! Cheers!